W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij
Gmina Iłów

Nowoczesne metody nauczania

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

W Szkole Podstawowej w Giżycach są wdrażane nowoczesne metody nauczania. Zmiany w sposobie edukowania dyktuje postęp, który dokonuje się także w tej dziedzinie. Poznajmy podejście nauczyciela prowadzącego i kilka jego uwag na temat nowych technologii w edukacji oraz przebieg współczesnych lekcji.

W dzisiejszych czasach nie wyobrażamy sobie działalności edukacyjnej bez wykorzystania komputerów i Internetu, a to choćby dlatego, że w coraz większej liczbie dziedzin naszego życia wykorzystujemy umiejętność korzystania z szeroko rozumianych zasobów internetowych.

A zatem, wprowadzanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych do procesu nauczania stanowi dziś integralny etap ewolucji edukacji szkolnej w szybko zmieniającym się współczesnym świecie.

W tym kontekście współczesny nauczyciel ma stwarzać warunki sprzyjające nie tylko efektywnemu uczeniu się (przyswajaniu wiedzy), ale także motywować ucznia do pracy, ułatwiając mu poszerzanie horyzontów wiedzy.Warto pamiętać, że słowo „uczyć” winno oznaczać: „organizować edukacyjną przestrzeń aktywności dla uczniów”, w której nauczyciel schodzi na drugi plan, pełniąc rolę trenera.

Przy wykorzystaniu współcześnie dostępnych metod i narządzi odbywają się zajęcia pozalekcyjne koła matematyczno – informatycznego przy SP w Giżycach. Zajęcia, które odbyły sie 20. lutego br. miały charakter otwarty dla rodziców uczniów kl. VII i nauczycieli.

Ich celem było zaprezentowanie nowoczesnych metod nauczania oraz korelacji międzyprzedmiotowej pomiędzy matematyką, a informatyką. Stanowiły także odpowiedź na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018 w zakresie wdrażania nowej podstawy programowej w kl. VII.

Chodziło także o promowanie spiralnego układu treści nauczania poprzez utrwalanie i powtarzanie materiału, podniesienie jakości edukacji matematycznej i informatycznej oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w celu zwiększenia kompetencji i umiejętności cyfrowych uczniów na przedmiotach innych, niż informatyka, np. matematyka.

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości matematycznych wykorzystano gry interaktywne z użyciem tablicy interaktywnej Szalone liczby, Puzzle, Punkty w układzie współrzędnych, (https://szaloneliczby.pl/), (https://www.thatquiz.org/pl), Podzielność liczb, dwie gry planszowe Rozpoznajemy czworokąty i Kółko – krzyżyk oraz materiały zawarte na portalu www.matzoo.pl, gdzie uczniowie rozwiązywali zadania on-line o różnym stopniu trudności.

Większość ćwiczeń odbywała się z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, która pomaga w utrzymaniu pełnego skupienia uczniów podczas zajęć. Uczniowie pracowali w grupach, w których niezwykle ważnym aspektem były gotowość i wypracowanie praktycznego modelu współpracy, umiejętność podejmowania decyzji i zdrowej rywalizacji między grupami. Poniżej kilka uwag nauczycielki prowadzącej:

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w zawodzie nauczyciela jest sprawą niezwykle ważną. Przez cały okres mojej dotychczasowej pracy zawodowej zawsze wysoko ceniłam sobie możliwości współpracy z innymi nauczycielami. Wcześniej bardzo chętnie korzystałam ze wskazówek bardziej doświadczonych pedagogów.

Obecnie mając za sobą prawie 23 letni staż pracy zawodowej sama dzielę się z innymi wiedzą i własnymi doświadczeniami w podejmowaniu różnorodnych działań. Poprzez pełnienie m.in funkcji opiekuna stażu nauczyciela kontraktowego, opiekuna praktyki studenckiej, systematycznie prowadziłam i prowadzę zajęcia otwarte dla nauczycieli i rodziców.

Poprzez upowszechnianie i promowanie własnych doświadczeń, form i metod pracy, pozytywnie wpływamy nie tylko na jakość pracy szkoły, ale przede wszystkim atmosferę w pracy i kontakty interpersonalne w gronie pedagogicznym. W klimacie sprzyjającym wymianie spostrzeżeń, poglądów i wniosków pracuje się znacznie lepiej, efektywniej. Często rodzą się nowe, inspirujące pomysły wykorzystywane potem w pracy z uczniami.

Podsumowując  – wydaje się, że nie ma współcześnie skutecznej edukacji bez zaangażowania nowych technologii. Innowacyjne metody nauczania, w tym korzystające z TIK z pewnością wymagają od nauczycieli nabycia nowych umiejętności, ale cyfrowa edukacja, umożliwiająca uczniom życie we współczesnym społeczeństwie informacyjnym.

Jest to współcześnie jedyny możliwy krok w ewolucji edukacji zgodny z postępem cywilizacyjnym. Wiedza i umiejętności zdobyte przez uczniów z użyciem nowoczesnych metod i ze wsparciem nowoczesnych technologii są dużo bardziej trwałe i efektywne.

 

Autor: Beata Drozdowska
Opr. Joanna Kudarewko