W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij
Gmina Iłów

Stanowisko Wójta Gminy Iłów w sprawie projektowanej przez CPK linii kolejowej dużych prędkości

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę
Wójt Gminy Iłów – kolejny raz wyraża stanowczy sprzeciw wobec procesu inwestycyjnego realizacji wariantu przebiegu linii kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego, pod nazwą  „Budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. węzeł CPK – Płock – Włocławek” na odcinku przechodzącym przez Gminę Iłów „W1 – wariant czerwony”. Wariant 1 jest nowym wariantem i nie był konsultowany wcześniej z Samorządem Gminy Iłów.

Informuję jednocześnie, że na etapie konsultowania „Strategicznego Studium Lokalizacyjnego inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” żaden z przedstawionych wariantów nie zbliżał się tak radykalnie do terenów Gminy Iłów.

Analiza wariantu W1 planowanego na terenie Gminy Iłów ingeruje w najcenniejsze przyrodniczo tereny Gminy Iłów. Przebiega w granicach obszaru specjalnej ochrony siedlisk sieci ,,Natura 2000” pod nazwą ,,Kampinoska Dolina Wisły” (kod obszaru PLH 140029), Specjalne Obszary Ochrony Natura 2000 „ Dolina Środkowej Wisły”, a także w granicach formy ochrony przyrody nadwiślańskiego obszaru chronionego krajobrazu utworzonego Uchwałą nr 148/20 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 listopada 2020 r. w  sprawie Nadwiślańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu położonego na terenie powiatów płońskiego, płockiego i sochaczewskiego oraz miasta Płock, ponadto przebiega w  pasie szerokości 250 m pomiędzy otulinami dwóch rezerwatów Przyrody – Kępa Rakowska i Kępa Antonińska, jak również w pobliżu Rezerwatu Przyrody Rzepki. W planowanym przebiegu lub  bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się Pomniki Przyrody oraz liczne stanowiska archeologiczne.

Inwestycja w takim kształcie niszczy obecny ład przestrzenny, gospodarczy, przyrodniczy i społeczny.

Wariant W1 działa na szkodę lokalnej społeczności. Zaplanowana trasa biegnie przez najcenniejsze przyrodniczo i krajobrazowo tereny naszej gminy.  Miejscowości, przez które przebiega planowany wariant, nigdy nie były traktowane jako tereny inwestycyjne. Jest to enklawa przyrodniczo – krajobrazowa, w której dopuszczało się wyłącznie działalność rolniczą, rekreacyjną lub bezpośrednio związaną z rolnictwem. Planowany przebieg naruszyłby spójność i na trwałe wyłączył znaczną (najbardziej atrakcyjną) część naszej gminy.
 
Planowana inwestycja biegnie przez budynki mieszkalne, rekreacyjne, gospodarstwa rolne. Jej realizacja – w wariancie W1 - wiąże się jednoznacznie z wysiedleniem właścicieli, utratą źródła utrzymania i dorobku życia wielu pokoleń, ze stratami emocjonalnymi i  moralnymi wynikającymi z konieczności opuszczania własności, z dewastacją środowiska oraz natężenia hałasu.  Dzieli na części gospodarstwa przez co stają się  one niefunkcjonalne.

Planowanie inwestycji na terenach, stanowiących enklawę spokoju, dających możliwość życia w harmonii z naturą, odpoczynku  i ucieczkę od wielkomiejskiego  zgiełku jest lekceważące dla mieszkańców. Niektóre budynki wzdłuż projektowanej linii są zupełnie nowe, często jeszcze w budowie, ich właściciele z różnych pobudek niejednokrotnie z przyczyn zdrowotnych zdecydowali się na osiedlenie w naszej gminie inwestując dorobek życia.

Wariant W1 CPK dzieli tereny naszej Gminy, czyniąc je nieatrakcyjną rolniczo i  rekreacyjnie. To dewastacja lokalnego potencjału przyrodniczego i rekreacyjnego Gminy Iłów.