Nadanie numeru PESEL osobie obowiązanej na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęJeśli nie masz numeru PESEL, a przepis prawa wymaga od Ciebie posiadania tego numeru, możesz wystąpić o jego nadanie.
We wniosku wpisz podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakaś instytucja wymaga od Ciebie numeru PESEL, powinna Ci wskazać taką podstawę.
Krok po kroku:
- Wydrukuj i wypełnij druk Wniosek o nadanie numeru PESEL.
- Pamiętaj o:
- ostatnio wydanym dowodzie osobistym lub paszporcie obywatela polskiego, a w przypadku osoby nie posiadającej obywatelstwa polskiego o dokumencie podróży cudzoziemca lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo,
- dokumentach potwierdzających dane zawarte w pkt 3-5 wniosku (jeżeli są dostępne),
- pisemnym pełnomocnictwie, jeżeli chcesz złożyć wniosek o nadanie numeru PESEL przez pełnomocnika.
- Wniosek złóż w Urzędzie Gminy Iłów
- Po zakończeniu procedury otrzymasz zawiadomienie o nadaniu numeru PESEL w formie wskazanej we wniosku.
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony i podpisany Wniosek o nadanie numeru PESEL.
- Ostatnio wydany dowód osobisty lub paszport obywatela polskiego, a w przypadku osoby nie posiadającej obywatelstwa polskiego – dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
- Dokument potwierdzający dane wskazane w pkt 3-5 wniosku (jeżeli są dostępne).
- W przypadku składania wniosku o nadanie numeru PESEL przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do złożenia wniosku o nadanie nr PESEL,
- dowód osobisty lub ważny paszport pełnomocnika.
Opłaty:
Nadanie numeru PESEL jest bezpłatne.
17 zł – opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa, w przypadku, gdy osoba działa przez pełnomocnika (nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu).
Opłaty można dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Iłów
Nr konta: 91 9010 0006 0000 0172 2000 0010 lub bezpośrednio w kasie urzędu.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy Iłów
pok. nr 16
tel. 24 267 50 85
Dodatkowe informacje:
- Wniosek składa się w formie pisemnej.
- Osoba podlegająca na podstawie odrębnych przepisów obowiązkowi posiadania numeru PESEL składa wniosek o nadanie numeru PESEL w organie gminy właściwym dla miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, a w przypadku braku meldunku – w organie gminy właściwym dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy – wniosek składa się w organie gminy właściwym dla Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.
- Wniosek o nadanie numeru PESEL musi zawierać wskazanie podstawy prawnej do konieczności uzyskania numeru PESEL oraz dokumentację potwierdzającą dane zawarte we wniosku.
- Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów, wnioskodawca jest wzywany do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
- Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL
Załączniki do pobrania:
1. Wniosek o nadanie numeru PESEL
2. Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych