E-dowód
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęE-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
Na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.
Tym, co sprawia, że dowody wydawane od 4 marca są „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza, że wystarczy położyć go na czytniku.
Dowód osobisty potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
- e-dowód umożliwia m.in. logowanie się do portali administracji publicznej przy użyciu bezpiecznego środka identyfikacji elektronicznej (profil osobisty)
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (dzięki podpisowi osobistemu).
Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego.
Nowy dowód wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego (e-dowodu). Nowe elementy to:
- dwuliterowy kod państwa członkowskiego wydającego dokument, wydrukowany na tle niebieskiego prostokąta i otoczony 12 żółtymi gwiazdami,
- odwzorowanie podpisu posiadacza.
Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Odciski palców nie są pobierane od:
- dzieci poniżej 12. roku życia
- osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców - ważny 12 miesięcy.
Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego. Odciski są usuwane z Rejestru automatycznie:
- w momencie odebrania dowodu przez obywatela albo
- gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia. Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.
Okres ważności dowodów osobistych
Wydawane od 7 listopada 2021 r. dowody osobiste są ważne przez:
- 10 lat – dla osób od 12. r. życia,
- 5 lat – dla osób do 12. r. życia,
- 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.
- Wniosek o dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania. Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego jest bezpłatna.
- WAŻNE!
- Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny, nie musisz go wymieniać.
- Złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie.
- Jako rodzic, opiekun lub kurator możesz wnioskować o e-dowód dla dziecka lub podopiecznego. Jeśli dziecko nie ukończyło 12 lat, wniosek o dowód dla niego możesz złożyć elektronicznie.
Bezpieczny e-dowód
Użycie e-dowodu jest zabezpieczone przy użyciu specjalnego protokołu. W tym celu zawsze wymagane jest podanie numeru dostępowego (CAN). Numer ten zamieszczony jest w warstwie graficznej dowodu osobistego w postaci sześciu cyfr na awersie i w postaci kodu kreskowego na rewersie blankietu dowodu osobistego. Ma to uniemożliwić dostęp - bez wiedzy i zgody obywatela - do elektronicznych danych zawartych w dowodzie. Dodatkowo, użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego wymaga podania odpowiednio kodu PIN1 lub PIN2, które osobiście nadaje posiadacz dowodu osobistego. Nikomu ich nie ujawniaj! Nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza są jeszcze bardziej bezpieczne.
Czego potrzebuję, żeby użyć e-dowodu?
Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). Możesz ustalić kody już w urzędzie gminy przy odbiorze dowodu osobistego. Możesz zrobić to również później, w dowolnym urzędzie gminy.
Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowanie się do serwisu Gov.pl) musisz posiadać:
- smartfon z anteną NFC oraz zainstalować aplikację eDO App
lub
- czytnik do e-dowodu oraz zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu E-dowód menadżer i E-dowód podpis elektroniczny.
Jak zalogować się do e-usługi przy użyciu e-dowodu?
Aby potwierdzić tożsamość w systemie teleinformatycznym, w którym udostępniania jest usługa elektroniczna:
Przy pomocy czytnika
Krok 1: połóż e-dowód na czytniku
Krok 2: w oknie oprogramowania dowodu wpisz numer CAN
Krok 3: w oknie przeglądarki lub na czytniku (zależy jakiego urządzenia używasz) wpisz 4-cyfrowy kod PIN 1
Przy pomocy aplikacji eDO App
Krok 1: w swoim telefonie otwórz aplikację mobilną eDO App
Krok 2: zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem
Krok 3: kliknij POTWIERDZAM, jeśli wszystko się zgadza
Krok 4: wpisz numer CAN
Krok 5: przyłóż e-dowód do telefonu
Krok 6: wpisz 4-cyfrowy kod PIN 1
Aplikacji eDO App możesz użyć również, gdy chcesz się zalogować do usługi elektronicznej na swoim telefonie.
Jak podpisać pismo przy użyciu e-dowodu?
Aby złożyć podpis osobisty:
Przy pomocy czytnika
Krok 1: połóż e-dowód na czytniku
Krok 2: w oknie oprogramowania dowodu wpisz numer CAN
UWAGA! Jeśli chcesz skorzystać z podpisu osobistego i podpisać nim dokument, który masz na swoim komputerze, musisz mieć oprogramowanie do podpisu osobistego.
Krok 3: uruchom oprogramowanie do podpisu osobistego oraz wybierz plik, który chcesz podpisać
Krok 4: w oknie oprogramowania lub na czytniku (zależy jakiego urządzenia używasz) wpisz 6-cyfrowy kod PIN 2
Natomiast korzystając z e-usług również możesz używać e-dowodu do złożenia podpisu na wnioskach lub formularzach. Aby to zrobić, będziesz potrzebować kodu PIN1.
Przy pomocy aplikacji eDO App:
Krok 1: w swoim telefonie otwórz aplikację mobilną eDO App
Krok 2: w menu wybierz opcję: Podpisz dokument
Krok 3: wybierz dokument, który chcesz podpisać
Krok 4: kliknij PODPISZ, jeżeli wszystko się zgadza
Krok 5: wpisz numer CAN
Krok 6: przyłóż e-dowód i podaj 6-cyfrowy kod PIN2
Krok 7: podpisany dokument zostanie zapisany na twoim telefonie w pobranych plikach.
Zmiana kodu PIN
Aby dokonać zmiany kodu PIN, musisz posiadać oprogramowanie do obsługi e-dowodu oraz czytnik lub aplikację eDO App. Konieczne jest podanie dotychczasowego kodu PIN, a następnie podanie nowego kodu PIN i powtórzenie go. Kod PIN1 posiada cztery cyfry, a kod PIN2 sześć cyfr.
Zmiany kodu PIN możesz dokonać również w dowolnym urzędzie gminy.
Kod PUK – używanie, utrata kodu
Podczas odbioru e-dowodu otrzymasz kopertę z kodem PUK. Służy do odblokowania możliwości korzystania z funkcjonalności e-dowodu w przypadku zablokowania kodów PIN1 lub PIN2. Po trzykrotnym wpisaniu nieprawidłowego kodu PIN1 lub PIN2, funkcjonalność odpowiednio profilu osobistego lub podpisu osobistego zostaje zablokowana. Trzeba wtedy za pomocą kodu PUK odblokować powyższe funkcjonalności poprzez ustalenie nowych kodów PIN1 lub/i PIN2. Możesz to zrobić w domu, przy użyciu oprogramowania do obsługi e-dowodu lub aplikacji eDO App, które umożliwiają również zmianę kodów PIN.
Odblokować kody PIN i certyfikaty możesz również w urzędzie gminy.
W przypadku, gdy zgubisz swój kod PUK, który jest niezbędny do odblokowania certyfikatów, możesz odblokować funkcjonalności e-dowodu (zmienić kody PIN) w urzędzie gminy.
Jednak po zablokowaniu danego certyfikatu i po zablokowaniu kodu PUK poprzez trzykrotne błędne wpisanie go, certyfikat ten zostanie trwale zablokowany i nie będzie można z niego skorzystać.
W takiej sytuacji można korzystać z drugiego certyfikatu o ile pamiętasz do niego kod PIN. Certyfikat potwierdzania obecności, niewymagający PIN, będzie nadal aktywny. Warstwa graficzna pozostanie ważna. W przypadku, gdy chcesz jednak korzystać z trwale zablokowanego certyfikatu, konieczna będzie wymiana e-dowodu.
Gdzie i jak zgłosić zagubienie, kradzież lub uszkodzenie e-dowodu?
- Zgłoś zagubienie, kradzież lub uszkodzenie e-dowodu w urzędzie gminy lub w każdej chwili przez internet na stronie Gov.pl - wtedy e-dowód zostanie unieważniony od razu.
- Jeśli nie wiesz gdzie jest Twój e-dowód, ale masz nadzieję, że jeszcze go znajdziesz, możesz go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniesz zawieszenia, Twój e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli w tym czasie cofniesz zawieszenie, Twój e-dowód będzie znowu ważny. To również możesz zrobić w urzędzie gminy lub przez internet na stronie Gov.pl
- Jeśli ukradziono Ci Twój e-dowód, zgłoś to Policji. Nie musisz już dodatkowo zgłaszać tego w urzędzie gminy lub przez internet. E-dowód zostanie unieważniony.
Pamiętaj, żeby kradzież lub zagubienie e-dowodu dodatkowo zgłosić w dowolnym banku. Zgłoś ten fakt nawet jeśli nie masz konta bankowego. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami.
Więcej informacji na stronie: https://www.gov.pl/web/e-dowod