W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij
Gmina Iłów

Internet to my

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę
Internet nie jest ani lepszym, ani gorszym miejscem dla naszych działań; Internet to my – choć to może brzmi dość banalnie, taka właśnie jest prawda. Internet to soczewka tego, jakimi ludźmi jesteśmy. Konsekwencje zmian w mentalności, przewartościowań w naszych społeczeństwach aspirujących do miana społeczeństwa informacyjnego oraz współczesnych zagrożeń ze strony powszechnej wirtualizacji życia odbijają się w modelu zachowań użytkowników sieci, jak w zwierciadle.

Stąd pomysł zwrócenia większej uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, kultury i szacunku każdemu internaucie, zwłaszcza dziecku, które w dzisiejszych czasach już od najmłodszych lat spotyka się z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Czy jednak „pokolenie cyfrowe” stanie na wysokości zadań pochodzących z ery „analogowej”?

Skalę problemu oddają dane z dostępnych badań: ponad 40% rocznych i dwuletnich dzieci w Polsce korzysta z tabletów lub smartfonów, niemal co trzecie z nich korzysta z urządzeń mobilnych codziennie lub prawie codziennie, zaś 60% rodziców udostępnia dzieciom tablet lub smartfon „dla świętego spokoju”, aby zająć się swoimi sprawami (podano za: „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce”, Millward Brown Poland, 2015).

 
Okazuje się, że nasi najmłodsi obywatele całkiem niezauważalnie transferują się ze świata realnego do świata cyfrowego, a za tym idzie często deprywacja zachowań społecznych oraz nabywanie specyficznych wzorców postępowania i traktowania innych użytkowników zasobów internetowych.

Celem Dnia Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzonego od 2004 roku jest propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie dorosłych użytkowników z problematyką bezpieczeństwa on-line oraz promocja pozytywnego wykorzystywania Internetu.

Tegorocznym obchodom nadano hasło: „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Dlaczego właśnie szacunku? Jest to bowiem pojęcie o wielowymiarowym znaczeniu oraz głębokiej treści. Szacunek to istotna wartość, bez której nie sposób zbudować kultury zrozumienia, zaufania i tolerancji.
 
Brak poszanowania innych osób, ich prywatności czy odmiennych poglądów, skutkuje niepokojącymi i na dłuższą metę wyniszczającymi zjawiskami mającymi miejsce w Internecie, m.in. cyberprzemocą, hejtem, sekstingiem czy ksenofobią.

Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu w SP w Giżycach podjęto szereg inicjatyw umożliwiających lepsze zrozumienie znaczenia tegorocznego hasła oraz jego aktualnych uwarunkowań. Dzięki zgłoszeniu inicjatywy na stronie http://www.saferinternet.pl/dbi/zglos-inicjatywe-dbi.html, placówka otrzymała materiały informacyjne, które zostały wykorzystane m.in. do wykonania dwóch tematycznych gazetek ściennych.

W stałej rubryce „My i komputer” gazetki szkolnej „Echo Szkoły” umieszczone zostały informacje promujące bezpieczeństwo w Internecie. Autorka niniejszego artykułu pełniąca funkcję lokalnego organizatora DBI wzięła też udział w konferencji poświęconej tematyce cyberbezpieczeństwa oraz zachowań użytkowników w sieci.

Dzięki zajęciom edukacyjnym z wykorzystaniem filmu fabularnego pt. „Plik i Folder – Odkrywcy Internetu” (kl. IV-VII), zabawom z naklejkami promującymi DBI (kl. IV-V) oraz grze edukacyjnej pt. „Bezpiecznie Tu i Tam” (kl. VI-VII) uczniowie mieli okazję poznać wiele praktycznych zasad korzystania z dobrodziejstw zasobów internetowych dotyczących m.in. bezpieczeństwa na portalach społecznościowych (kl. VII).

Przeprowadzono z dziećmi ukierunkowaną rozmowę na temat znaczenia i konsekwencji słów przekazywanych w Internecie („Słowa leczą. Porozmawiajmy”, kl. IV-VII) oraz konkurs wiedzy na temat bezpieczeństwa w Internecie (kl. IV – VII). Ponadto każdy uczeń został wyposażony w plakietki informacyjne „116-111, telefon zaufania dla młodzieży”.

Do realizacji pozostają jeszcze zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem audiobooka „Plik i folder” – (kl. 0-III), które nie odbyły się z powodu licznych zachorowań dzieci w szkole, promocja medialna wydarzenia, pedagogizacja rodziców i inne, bowiem  z uwagi na to, że czas realizacji wydarzenia nie został dokładnie określony, szkoła postawiła na realizację działań długofalowych, które obejmą wszystkich uczniów, ich rodziców i nauczycieli.
 
Autor: Beata Drozdowska
Opr.: Joanna Kudarewko