SP Giżyce. Bezpieczny miesiąc.
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęWzorem lat ubiegłych w październiku Placówka wzięła udział w ogólnoeuropejskiej kampanii pt. Październik Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. Akcja ma na celu propagowanie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz promowanie nowoczesnych technologii teleinformatycznych.
Organizatorem lokalnej kampanii była Beata Drozdowska – nauczycielka matematyki, która od wielu lat propaguje wśród dzieci i młodzieży świadome, odpowiedzialne korzystanie z Internetu, promując przy tym wykorzystywanie w praktyce nowoczesnych narzędzi informatycznych. W tym roku także udało się zrealizować wiele tego typu działań.
W dniach 15 - 19 października uczniowie kl. IV – VIII wzięli udział w CodeWeek czyli Europejskim Tygodniu Kodowania. Podczas zajęć Kodowanie na matematyce uczyli się podstaw tego procesu. Rozwijali logiczne myślenie, wspierali swój rozwój intelektualny w wielu obszarach, tworzyli własne animacje. Tydzień Kodowania był też okazją do zabawy z grami logicznymi, prostą grafiką komputerową, językiem programowania Scratch.
Kolejnym, ważnym działaniem w ramach kampanii było podjęcie próby cyfrowego detoksu, do którego skłaniają takie refleksje, że z Internetu korzystamy dziś niemal non stop i widać wyraźnie, że globalna sieć jest w stanie zawładnąć czasem młodych ludzi. Czy zatem w ogóle możliwy jest cyfrowy detoks?
Wyzwanie Offline Challenge miało pomóc to sprawdzić, zaproponować chwilę odłączenia, refleksji; powiedzieć młodym ludziom, że istnieje radość poza siecią; mediami społecznościowymi, serwisami, jak YouTube. Uczestnicy akcji sprawdzali czy potrafią obyć się bez tego przez dwa dni.
Na udział zdecydowały się 23 osoby. W dniu podsumowującym całomiesięczne działania, młodzież podzieliła się swoimi obserwacjami i doświadczeniami z podjętego wyzwania. Okazało się, że każdy uczestnik odniósł swój osobisty sukces. Dla jednych wyzwanie było tylko testem, próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie Czy dam radę?. Dla innych faktycznym wyzwaniem, ponieważ w rzeczywistości walczyli z przyzwyczajeniami.
Niektórzy odruchowo sięgali po smartfon i włączyli transmisję danych tuż po przebudzeniu. Osobom dorosłym przeprowadzona akcja uświadomiła, że rezygnacja z czegoś, co znacznie ułatwia pracę, komunikację z innymi (także w celach zawodowych), jest niezwykle trudnym wyzwaniem. Decyzję o Offline Challenge odsuwali w czasie szukając dni, kiedy nie będzie konieczności choćby odbierania e-maili.
Podczas podsumowania kampanii pt. Październik Miesiącem Cyberbezpieczeństwa, najbardziej zaangażowani w akcję uczniowie otrzymali od organizatora drobne gadżety w postaci ulotek i smyczy promujących bezpieczeństwo w sieci.
Beata Drozdowska
Opr. Joanna Kudarewko